A zöld tea valódi hatásai

——————————————————

MIÉRT IGYUNK ZÖLD TEÁT?

„A zöld tea egészséges”- halljuk sokszor, de pontosan milyen előnyökkel jár, ha rendszeresen fogyasztjuk? Mivel viszonylag kevés hiteles angol és magyar nyelvű forrás van ezzel kapcsolatban, és nem szeretnénk felületes információkkal traktálni benneteket, azt gondoltuk legjobb, ha közzétesszük a hangzhoui tea múzeum témához kapcsolódó anyagát. A múzeum Kína legnagyobb teával foglalkozó állandó kiállítása, amely egy kísérleti teaültetvénnyel körbevett,  gyönyörű parkban helyezkedik el.

zoldteahatasa10

zoldteahatasa6

A különböző teafajták feldolgozási módjaiktól függően nagyjából 500 féle vegyületet tartalmaznak, köztük tucatnyi tápanyagot és gyógyhatású anyagot, mint például  polifenolt, poliszacharidot, aminosavakat, alkaloidokat , klorofillt, valamint A, C es B-vitaminokat, szelént, káliumot és cinket. Polifenolok legnagyobb mennyiségben a zöld teában találhatók meg, antioxidáns hatással bírnak, azaz semlegesítik a rákkeltő szabadgyököket, így segítenek megelőzni a rákos megbetegedések kialakulását. Egyes polifenolok antibakteriális, illetve antimikrobális hatásúak is, valamint segítik a nehézfémek kiürülését a szervezetből.

zoldteahatasa7

zoldteahatasa11

Magas vérkoleszterin-szint, magas vérnyomás és érszűkület esetén is segítenek csökkenteni a tüneteket. Az elsősorban idősebb levelekben és különösképpen a wulong tipusú teákban megtalálható poliszacharidok is csökkentik a vérzsír és vércukor szintet, így védenek a cukorbetegség kialakulása ellen. Vérhígító hatásúak, gátolják a vérrögképződést, tehát akadályozzák az érszűkület és az érelzáródás kialakulását.

Teaflavin a fekete teában van jelen a legnagyobb arányban, de jelentős mennyiséget mértek az érett puer, wulong és sárga típusú teafajtákban is. Szervezetre gyakorolt hatása a polfenolokéhoz hasonló.  A teában van a legtöbb fluor az összes haszonnövény közül és az idősebb tealevelekben lényegesen több található belőle, mint a fiatal rügyekben. Minél magasabb hőmérsékleten készül a tea, annál több fluor oldódik ki belőle. A fluor védi a fogakat, megakadályozza a fogszuvasodás kialakulását.

A tavasszal szüretelt friss zsenge teában található meg a legtöbb aminosav. Ezek a szintén igen hasznos anyagok védik az idegrendszert, javítják a memóriát , ráadásul nyugtató hatásuk mérsékli a teában szintén megtalálható koffein túlzott stimuláló, stressz-fokozó hatását. Bizonyos aminosavak kedveznek a bélflóra egyensúlyának is.

zoldteahatasa1
zoldteahatasa4

zoldteahatasa5
A teában fellelhető vitaminok és ásványi anyagok, hozzájárulnak szerveink egészséges működéséhez és regenerálódásához, valamint az A , C és a B vitaminok sejtvédő, antioxidáns hatással is bírnak, így lassítják az öregedés folyamatát és gátolják a rákos betegségek kialakulását.

A minőségi natúr teáknak ezen kívül az élvezeti értéke is igen magas. Ínyenc borokhoz, sörökhöz csokoládékhoz, dohánytermékekhez hasonlóan élénk, természetes ízek, aromák lelhetők fel benne, amik sok esetben kedvelt gyümölcsökhöz, zöldségekhez, olajos magvakhoz és virágokhoz hasonlíthatók.

A teázás szertartása – akár hagyományos kelet-ázsiai, akár sajátos stílusban gyakoroljuk –meditatív jellegű hobbitevékenységgé is formálható, ami az utóbbi idők pszichológiai kutatásai alapján pozitív hatással van a gondolkodásra, stresszoldó hatású, javítja a koncentrációt, így növeli a szellemi és testi  teljesítőképességünket és munkánk hatékonyságát.

zoldteahatasa9

A teázás jó a testnek és szellemnek is.

——————————————————

A ZÖLD TEA ELKÉSZÍTÉSE

A tea elkészítésekor nagyon fontos a víz minősége. A kemény víz magas sótartalma megakadályozza a teavegyületek kioldódását, a módosult ízű vizek, pl. klóros csapvíz befolyásolják a tea ízét is. Használjunk 400 mg/l, vagy annál kevesebb ásványi anyag tartalmú forrásvizeket, szűrt vizet, vagy tisztított vizet.

Számoljuk úgy a tea és víz részarányát, hogy 1-2 g teára jusson 1 dl víz. Tehát 2 dl vízhez 2-4g tea szükséges. A tea mennyisége befolyásolja a főzet intenzitását.

A megfelelő mennyiségű zöld teára öntsük 70-80 °C fokos vizet, amit úgy érhetünk el, hogy a felforrt vizet visszahűtjük, legegyszerűbben olyan módon, hogy egy másik edénybe átöntjük (hűtőedény) és várunk kb. fél percet. A hőfokot kezdő teásoknak érdemes ellenőrizni az elején, utána már rutinná válik a vízhűtés.

A jó minőségű tea rövidebb szakaszokban többször felönthető. Ha hosszú ideig ázik a levél a csersav és keserű vegyületek is kioldódnak, amitől a tea “ihatatlanná” válik, illetve íze kellemetlen lesz, erősen savas állagot vesz fel. Ez nem jó a gyomornak sem. Ezért áztassuk maximum egy percig, majd utána szűrjük le. Ezt ismételhetjük legalább 4-5 alkalommal, így minden hasznos anyag kioldódik, de a csersav nem.

Jó teázást 🙂

Aktuális zöld tea kínálatunk >>