Halvány oliva színű celadon ivócsésze | Klasszikus bambusz szár forma, 115 ml

Halvány oliva színű celadon ivócsésze | Klasszikus bambusz szár forma, 115 ml

4 150 Ft

Halvány oliva színű, NEM repesztett mázas, ivócsésze mindennapi teázáshoz.

Leírás

Bambusz szár formájú celadon teáscsésze, NEM repesztett mázzal, halvány oliva színben. Ez az ivócsésze méret nem gongfucha teakészítéshez és kóstololáshoz való, hanem egyszemélyes, kiöntő nélküli iváshoz. A csésze használható kamjove kannához, vagy kisebb üveg kannákhoz, amikor egyedül teázunk. Vastag falú, jó hőtartó pohár.

Űrtartalma: 115 ml (ivócsésze méret)

Celadon technika és stílus

A  celadon kerámiáknál a viszonylag egyszerűbb formák mellett nagy  hangsúlyt kap a máz, illetve az agyag adottságaihoz illeszkedő  zománc kikeverése. Az agyag a többlépcsős, magas hőfokon  (1200-1300 °C) történő kiégetés során reakcióba lép a  mázzal. A máz összetétele, vas- és alkálifém tartalma, továbbá  a kemence atmoszférája és az égetési idő együttesen  meghatározza a kialakuló színt és textúrát. Jellemző színek:  holdfény fehér, ezüst szürke, felhő kék, és türkiz, de  tulajdonképpen megfelelő kombinációval és égetési metódussal  a kékeszöld tetszőleges árnyalata előállítható. Híres  árnyalatok voltak még a levendulakék (fen ching) és  szilvakék  (meizi ching).

örténet

A stílust és  technikát a Zhejiang tartománybeli Longquen város környéki  kézművesek a helyi bányákra és égetőkemencékre alapozva  dolgozták ki a 3-4. században (Keleti Han-dinasztia), de később  Kína más tartományában ( Jiangsu, Hubei, Hunan, Jiangxi) is  elterjedt és helyi dekorációs elemekkel egészült ki. A  Szung-dinasztiához (960-1279) kapcsolódó gazdasági és társadalmi  felvirágzás különösen nagy lendületet adott a fejlődésének.  Napjainking közel 500 égetőkemencét találtak a régészek   Kína-szerte, amelyben ilyen edényeket készítettek.

Megjelenés

A celadon máz  legfontosabb jellemzője a vas-oxid és titánium-oxid tartalma,  amely színben a zöld, kék és szürke különböző keverékének  eltérő árnyalatait adja. A szín kialakulásában az égetőkemence  reduktív atmoszférájának (oxigén elvonás), hőmérsékletének  (jellemzően magas, 1300 °C), az égetés idejének és a hűtés  fokozatosságának kiemelkedő szerepe van.
A vastag, egyszerűbb formájú  agyagtestre felvitt szintén vastag máz sok esetben egyedi recept  szerint készül, amely a fentieken kívül más megjelenést  befolyásoló fém-oxidokat, illetve agyagféleségeket is tartalmaz  és az edényeknek végső soron egyedi megjelenést kölcsönöz.

Eltérések a  megjelenésben:
Kékes árnyalatok: +vas
Csillogó/Matt: + agyag
Zöldes árnyalatok:  +titánium
Repedezettség: +kálcium karbonát  (agyagkőzetben)
Opálosság: +Szilícium dioxid  (agyag/homokkőzetben)

Repedések:
A különböző  mélységű és sűrűségű, véletlenszerű repedések hálózatát  mint dekorációs elemet, az égetést követő hűtés során a máz  és az agyag test különböző ütemű és arányú összehúzódása  eredményezi. Az agyag zsugorodásával és párolgásával a mázban  keletkező felületi feszültség is apró repedéseket generál.  Repedési stílusban a legjellemzőbbek:
wenwu: apró repedések hálójában  nagyobb repedések
halikra: apró hálószemek, kis, egyforma  repedések
jégrepedéses máz: fényes jégszerű felületben  mély hasadékok
kuan: kisebb repedések nagyobb repedésekkel, az  alap sötét agyagtest, a nagyobb repedéseket sokszor sötétre  színezik
Kategóriák/agyagtest:
A  Longquen celadonnak két alaptípusa van a Geyao és Diyao. A Geyao  (köyao) esetében a mázat sötét tónusú, barnászürke agyagra  viszik fel, a Diyao (tiyao) esetében az alap forma vastag fehér  porcelán. Később a Szung korban más híres bányatelepülések  agyagjaira is alkalmazták a celadon mázat: Guan, Ru, Ding és Jun.  A bányatelepülés és az agyagféleség neve sokszor összeolvadt.

Miért szeretjük a celadon  eszközöket?
A vastag máz szájjal érintve puhább,  kényelmesebb mint a porcelán, hőtartó képessége sokkal magasabb  és kevésbé törik.  A készítési eljárás során keletkező  szép hibáknak köszönhetően minden darab egyedi. A  repedések  teázás során elszíneződnek és dekoratív erezetet,  antik hatást adnak a kerámiának.