Leírás
Bambusz szár formájú celadon teáscsésze, NEM repesztett mázzal, világoskék színben. Ez az ivócsésze méret nem gongfucha teakészítéshez és kóstololáshoz való, hanem egyszemélyes, kiöntő nélküli iváshoz. A csésze használható kamjove kannához, vagy kisebb üveg kannákhoz, amikor egyedül teázunk.
Űrtartalma: 115 ml (ivócsésze méret)
Celadon technika és stílus
A celadon kerámiáknál a viszonylag egyszerűbb formák mellett nagy hangsúlyt kap a máz, illetve az agyag adottságaihoz illeszkedő zománc kikeverése. Az agyag a többlépcsős, magas hőfokon (1200-1300 °C) történő kiégetés során reakcióba lép a mázzal. A máz összetétele, vas- és alkálifém tartalma, továbbá a kemence atmoszférája és az égetési idő együttesen meghatározza a kialakuló színt és textúrát. Jellemző színek: holdfény fehér, ezüst szürke, felhő kék, és türkiz, de tulajdonképpen megfelelő kombinációval és égetési metódussal a kékeszöld tetszőleges árnyalata előállítható. Híres árnyalatok voltak még a levendulakék (fen ching) és szilvakék (meizi ching).
Történet
A stílust és technikát a Zhejiang tartománybeli Longquen város környéki kézművesek a helyi bányákra és égetőkemencékre alapozva dolgozták ki a 3-4. században (Keleti Han-dinasztia), de később Kína más tartományában ( Jiangsu, Hubei, Hunan, Jiangxi) is elterjedt és helyi dekorációs elemekkel egészült ki. A Szung-dinasztiához (960-1279) kapcsolódó gazdasági és társadalmi felvirágzás különösen nagy lendületet adott a fejlődésének. Napjainking közel 500 égetőkemencét találtak a régészek Kína-szerte, amelyben ilyen edényeket készítettek.
Megjelenés
A celadon máz legfontosabb jellemzője a vas-oxid és titánium-oxid tartalma, amely színben a zöld, kék és szürke különböző keverékének eltérő árnyalatait adja. A szín kialakulásában az égetőkemence reduktív atmoszférájának (oxigén elvonás), hőmérsékletének (jellemzően magas, 1300 °C), az égetés idejének és a hűtés fokozatosságának kiemelkedő szerepe van.
A vastag, egyszerűbb formájú agyagtestre felvitt szintén vastag máz sok esetben egyedi recept szerint készül, amely a fentieken kívül más megjelenést befolyásoló fém-oxidokat, illetve agyagféleségeket is tartalmaz és az edényeknek végső soron egyedi megjelenést kölcsönöz.
Eltérések a megjelenésben:
Kékes árnyalatok: +vas
Csillogó/Matt: + agyag
Zöldes árnyalatok: +titánium
Repedezettség: +kálcium karbonát (agyagkőzetben)
Opálosság: +Szilícium dioxid (agyag/homokkőzetben)
Repedések:
A különböző mélységű és sűrűségű, véletlenszerű repedések hálózatát mint dekorációs elemet, az égetést követő hűtés során a máz és az agyag test különböző ütemű és arányú összehúzódása eredményezi. Az agyag zsugorodásával és párolgásával a mázban keletkező felületi feszültség is apró repedéseket generál. Repedési stílusban a legjellemzőbbek:
wenwu: apró repedések hálójában nagyobb repedések
halikra: apró hálószemek, kis, egyforma repedések
jégrepedéses máz: fényes jégszerű felületben mély hasadékok
kuan: kisebb repedések nagyobb repedésekkel, az alap sötét agyagtest, a nagyobb repedéseket sokszor sötétre színezik
Kategóriák/agyagtest:
A Longquen celadonnak két alaptípusa van a Geyao és Diyao. A Geyao (köyao) esetében a mázat sötét tónusú, barnászürke agyagra viszik fel, a Diyao (tiyao) esetében az alap forma vastag fehér porcelán. Később a Szung korban más híres bányatelepülések agyagjaira is alkalmazták a celadon mázat: Guan, Ru, Ding és Jun. A bányatelepülés és az agyagféleség neve sokszor összeolvadt.
Miért szeretjük a celadon eszközöket?
A vastag máz szájjal érintve puhább, kényelmesebb mint a porcelán, hőtartó képessége sokkal magasabb és kevésbé törik. A készítési eljárás során keletkező szép hibáknak köszönhetően minden darab egyedi. A repedések teázás során elszíneződnek és dekoratív erezetet, antik hatást adnak a kerámiának.