Két klasszikus téma ötvözete: Xi Shi bambusszal

Az elmúlt hetek munkájának egyik gyümölcse jónéhány tetszetős kanna méretre rendelése volt. A kínai mesterek jellemzően nem készítenek 200 ml alatti kannákat, egyrészt mivel kisebb rá az igény, másrészt mert nehezebb kézzel hozzáférni belülről és megformálni a kanna testét. A kiválasztott kannák mind érdekesek valamilyen szempontból, de először a Bambusz Xi Shi formát szeretném bemutatni és pár képpel illusztrálni rajta keresztül, milyen összetett műveletsor eredménye egy Yixing kanna.

A Yixing kannák világában a klasszikus formák közül a mai napig legkedveltebb a Xi Shi (Szi Si) forma, amely jóval a híres Chen Mansheng sorozat előtti időkből származik, korban megelőzve Hui Mengchen shuiping kannáit is. A Xi Shi forma népszerűsége a nyugati teások körében messze túlszárnyalja készítőjének ismertségét, aki a Ming-kor Wanli periódusának (1573-1619) egyik kannakészítője, Xu Youquan (Szü Joutyüen) volt. Xu alkotását Kína legendás női szépsége, az ie. 5 században (Zhou-kor, hadakozó fejedelemségek kezdete) élt királyi ágyas domborulatai ihlették, a művész Xi Shi elképzelt, tökéletes mellét mintázta meg a kannában. Valószínűleg a forma nem Xu Youquan munkássága nyomán lett ennyire időtlen, hanem Xi Shi legendája, illetve a kínai esztétikatörténetben elfoglalt szerepe igazolta őt mint az örök szépség szimbólumát, akit irodalmi és képzőművészeti alkotások dicsőítettek évszázadokon keresztül. A Xi Shi kanna formája és felülete sima és gömbölyű, csőre piciny, fala vékonyabb, füle kecses hajlású, ettől az edény könnyed, légies és gyönyörű.

A Xi Shi formák között általában kicsi a különbség, a kannakészítő mestereknek az agyag megválasztásán, esetleg valamilyen szolid mintán keresztül van lehetőségük egyedit alkotni, mivel az edény teste teljesen kerekded és részleteiben is a klasszikus szépséget kell visszaadnia. Nagyon sok kannát látva számomra már kicsit unalmas volt ez a szabályos, megtöbbszörözött szépség, ezért tűnt fel a bambusz szárral variált modell.

A bambusz legdekoratívabb része a szára, amelynek díszítő alkalmazása a korai kannakészítők naturális, természethű stílusának visszatérő eleme, mely a Ming-kori (1368-1644) mesterek által már széles körben használt motívum volt. A bambusz Kínában a rugalmasság, hajlékonyság és állhatatosság szimbólumaként is ismert, a képzőművészetben pedig szárának és leveleinek változatos formái és dinamikus megjelenése alkalmat adott az erő és hajlékonyság, a nyomaték és ív együttes kifejezésére. A bambusz gyökere erős, de a növény mindig mozgásban van, elágazásai, csomói és ízületei között nincs két egyforma, leveleinek elrendezése egy képen különféle természeti jelenségek és hatóerők megjelenítésére ad alkalmat, amely a hagyományos kínai bambusz festészet témája.

Ránézve a kannára a bambusz jólesően megbontja a szabályos gömb formát, és a visszatérő köröket egyenesekkel, szárral és ízületekkel egészíti ki. A simaság mellett feltűnnek a csomók és göcsörtök, a könnyű, elegáns és szabályos forma dinamikus lesz, miközben a szemünk nyugodtan elkalandozhat, mert a kanna ránézésre és tartásra is egyértelműen stabilabb.

A készítő, Xu Jing műhelye a Sárkány kemence mellett található Dingshu településen Yixing külvárosában, a kannákat pedig apja égette ki az egyetlen napjainkban is működő Ming-kori kemencében. A két nagyobb 180-190 ml, anyaguk Zi Qie Ni (padlizsán lila agyag), a két kisebb 150 ml, anyaguk Di Cao Qing Ni (mély rétegű tiszta agyag).

A kannatest, a fedő, a kifolyó rész és a kanna füle külön készült el, majd Xu mester összeillesztette az elemeket és elsimította a felületet. A kész kannák a szárítóban várják a kiégetést, amikor a munkákat összegyűjtve több kannakészítő alkotásainak egyszerre fűtik be a kemencét. A kannák között a bambusz motívumok egyediségéből fakadóan nincs két egyforma, fülük tartása pedig a szárcsomóknak köszönhetően sokkal ergonomikusabb.

A Xu családdal 2019 októberében vettük fel a kapcsolatot, tagjai mind kannakészítők és  Dingshu régi városrészében, a folyón túl, a Sárkány kemence közelében élnek. A család legidősebb férfi tagja rendszeres szervezője a kemence körüli városi ünnepségeknek és ő végzi a kannák kiégetését is. Az utolsó képen a pasztell színű száradó kannákat és a kieégetést látjátok, amelyre június 1-én került sor 🙂  Mivel az általunk választott kannák sokkal nagyobbak (220-250ml)  voltak az itthon elfogadottnál nagy előrelépés volt, hogy az egyedi méretigényeinket érvényesíteni tudtuk. A következő kanna leírásával pár napon belül jelentkezünk, amint megérkeznek felrakjuk őket a webshopba. Köszönjük a figyelmet 🙂

Szöveg: Anna, fotók: Xu Jing