Yixing kanna anatómia VIII. – kanna és a Tea Gong Fu

Velünk élő ezeréves hagyomány

A Gong Fu Cha, vagyis a Tea Gong Fu a teakészítés művészetének (Chayi) egyik alapja, amely megnyitja előttünk a tea útját, előrevetíti teás életünket. A kifejezés összetett fogalomkört takar, ezért most azon jelentésére fókuszálunk, mely a teakészítésben való magas szintű jártasságot, illetve az annak megszerzéséhez szükséges elhivatottságot és erőfeszítéseket fejezi ki. Ahhoz ugyanis, hogy a megfelelő jártásságot megszerezhessük az elhivatottság mellett időre, gyakorlásra és jól használható eszközökre is szükség van. 

A yixing kanna anatómia cikksorozat záró írásában azt vizsgálom meg, hogy a gong fu szertartás kifinomultságának elérésében, a yixing kanna alkotórészeinek mely jellemzői lesznek leginkább segítségünkre. A gyakorláson és megfigyelésen túl mely kanna anatómiai jegyek járulhatnak hozzá a teakészítés lépéseinek igényes, művészi nézőpontból elegáns, funkcionális és ergonómiai szempontból pedig biztonságos és kényelmes bemutatásához.

A tea művészetének nyolc útja

A Tea Gong Fu többszöri leöntéssel járó hagyományos teakészítési szokás (tradíció), amelyet a XVII. századtól kezdve fermentált oolong teák fogyasztásakor végeztek. A hagyománytisztelők szinte kizárólagosan ilyen tealeveleket használnak. A modernitás jegyében természetesen ma már szinte az összes teatípussal, különféle módokon és eszközökkel is elvégezhetjük.  Erről bővebben a https://flyingbirdteahouse.hu/uj-trend-a-kinai-teaszertartasban/ cikkben olvashattok.

Bármely irányzatot kövessünk is, azok mindegyike egységesen négy fázisra bontja a gong fu szertartást, amelyeket a tealevelek szemrevételezése; illatolása; ízlelése; és a teafogyasztás megváltozott tudatállapota testesít meg. Az irányzatok abban is hasonlatosak, hogy a teakészítést nyolc lépésben határozták meg. Ezt nevezik a teaművészet nyolc útjának.

Nézzük meg egyenként a Gong fu szertartás lépéseit és vegyük számba mely kanna tulajdonságok tehetik mozdulatainkat a lehető legtermészetesebbé és elegánsan letisztulttá!

A Gong fu szertartás lépései

1. A fehér daru fürdőt vesz

Forró vízzel tisztára mossuk és átmelegítjük eszközeinket.

A mozdulat elvégzése során előnyös, ha a kanna szájnyílásának kialakítása könnyű feltöltést tesz lehetővé és fülének fogása során kezünk nem érintkezik átforrósodott felületekkel.

A szertartás során “Lótusz csúcs” Rou Gui leveleket használtam. A yixing kanna egy bíbor agyag lapos edény, 240 ml. Magas hőfokon égetett, csengő hangú, csészemérettől függően négy-hat embert is kiszolgál. Wuyi oolongokhoz és “fekete” teákhoz használom.

2. A Könyörületesség Istennője, vagy a Fekete Sárkány belép a palotába (teatípustól függően)

Behelyezzük a tealeveleket a teakészítő edénybe.

A mozdulat elvégzése során előnyös, ha a szájnyílás a forrázandó levéltípus adottságainak megfelelő. Hosszú levelű, illetve préselt teák esetén kényelmesen széles, enyhén beszűkülő. Zsenge levelű, rügyes teák, illetve gömb oolongok esetében a kisebb méretű, közepesen-erősen beszűkülő szájnyílás lehet ideális.

A széles vállból közepesen beszűkülő szájnyílás még elég nagy ahhoz, hogy azon a Wuyi oolongok vastag széles levelei is kényelmesen beférjenek. A szűkítésnek köszönhetően a tea aromája koncentráltan jelentkezik a forró edényben történő élesztés során.

3. A halhatatlanok fürdőt vesznek

A forrázáshoz használt vizet magasról a teás edénybe töltjük.

A mozdulat elvégzése során szintén a megfelelő szájkialakítás és pontosan illeszkedő  fedél lesz előnyös számunkra, ami lehetővé teszi a fedő könnyed ráhelyezését a kannára, valamint a precíz záródást. A körbefordítható fedelű kannák esetében lehetőségünk nyílik a felületek összecsiszolására ami szintén növeli a kanna használati és esztétikai értékét.

A sziklás talajon termesztett ásványos Wuyi szépen felhabzott. Sok esetben a habzás már előre jelzi, hogy megfelelő-e a víz hőfoka. Tapasztalataim alapján, ha víz nem kellően forró, nem keletkezik jó hab. Ilyen esetben az illat-és aromatartalom is visszafogott, a tea illatában, ízében nem jelennek meg “azok” a gyümölcsös felső tónusok.

4. A tavaszi szél megcsapja arcunkat  

Eszközünk fedelével eligazgatjuk a tealeveleket, lehúzzuk a felhabzott vizet, és élvezzük a felszabaduló tiszta illatokat, aromákat.

A névadás onnan származik, hogy a kínai tradíciók szerint a mozdulatot olyan könnyedséggel és lágysággal kell végezzük, ahogy a tavaszi szellő arcunkat, vagy a víz felszínét simogatja. A lépésnek további eleganciát kölcsönöz, ha a Jing és Jang szimbólumot követve mindezt körkörös mozdulatokkal végezzük, finoman végig húzva a fedélperemet a kannatesten a szájnyílás mentén. A mozdulat elvégzése során előnyös, ha olyan kannát használunk, melynek nyílása peremezett, így fedél lehúzása a kannatestet kímélő módon végezhető el. Szegmentált, vagy szögletes kannáknál nagyobb figyelemmel járjunk el.

A szájperem futó fedél érces hangja már-már érzéki hatásokat kelt. Számomra olyan mint a kard pengése. A tiszta víztükör alatt pedig a halhatatlanok fürdőznek. Mindennek szépsége, mélysége van.

5. Guan generális ellenőrzi a várost (csészékbe szervírozás esetén)

A katonai kifejezés azt jelenti, hogy a parancsnok ellenőrzi egy város védelmi munkálatait, harci eszközeit, és a hadsereg harci felkészültségét. Az ellenőrzés során folyamatosan körbejár. A szertartás során teáskanna jelképezi Guan generálist, amint a városban körbejár. Ebben a lépésben egy szakaszos,  körkörös mozdulattal a kannából egyenesen a csészékbe öntjük a teát úgy, hogy mindegyikbe ugyanolyan mennyiségű és minőségű tea kerülhessen. 

A fehér daru háromszor bólint (kiöntő használata esetén, az 5. és 6. lépés együtt)

Eszközünket a magasba emelve az igazságosság csészéjébe (Gong Dao Bei) öntjük le főzetet. A végére maradó legértékesebb cseppek kinyerése érdekében a kannát háromszor megbillentjük lehetővé téve a visszamaradt tea leöntését. 

A bólintást most képzeljük hozzá. Ez a kanna eszményien tölt, ahogy a “nagy könyvben” meg van írva. Előre döntve a kannát azonnal és lendületesen válik ki a tökéletes kör keresztmetszetű, enyhén ível vízsugár. Dinamikája az utolsó pillanatig megtartott. Ahogy a képen is látszik, törés, fodor nem jelentkezik.

6. Han Xin megszámolja a sereget

A teáskanna legalján maradt főzet olykor olyan tömény, hogy tea esszenciának is nevezhetjük őket. Ezt cseppenként illik kitölteni a csészékbe, egyenlően elosztva azok között. A mozdulat Han Xin számolásához hasonlít, innen ered az elnevezés is.

Az ötös és hatos lépések mozdulatai az egyenlőséget szimbolizálják. Mindez a tisztelet kinyilvánítása, az emberség erényének kifejeződése a teázás során. A mozdulatok során különösen, amikor a csészékbe szervírozunk, előnyös, ha kannánk pontosan tölt, nyaka hosszabb, csőre beszűkülő, gombján keresztül a leöntés szabályozható. Kiöntőbe való leöntés esetén a kéz mozdulatlanságából adóan fontos, hogy a fül a lehető legkényelmesebb a fogás pedig stabil, vagy megtámasztott legyen.

Egyedül lévén az igazság csészéjét használtam. Szeretem a nehéz üveg fémhatást keltő textúráját. Alátétnek kókuszrostot használok hozzá, ami még dob egyet az így is tetszetős megjelenésen. Gyakori teázóként kezem már-már hozzászokott a forró üveghez, de rutinosan azért várok kicsit mielőtt töltenék a csészébe.

7. Megvizsgáljuk a főzet színét

Megszemléljük a tea színét.

A lépés során a kiöntőnek, illetve a csészének van szerepe. A kínai tradíciók az egyes teatípusok főzetéhez illő színeket ajánlanak. A zöld oolong esetében, amelyek főzetét a tó tükrében visszatükröződő, köd fedte, zöld hegyoromhoz szokás hasonlítani halványkék, égszínkék, kacsatojás kék, vagy hagyományos hamumázas csészéket, eszközöket ajánlanak. Sötétebb teához tapasztalatom szerint a hófehér porcelán, világosabb mázas kerámiák illenek a legjobban.

A kedvenc csészém ez a hamumázas, kétszer repesztett, hamvas-halvány zöld színű szögletes celadon csésze. Tapintása puha és selymes jól illik a sötétebb tónusú teákhoz, épp most a Rou Gui sűrű likőrjéhez és fűszeres aromáihoz. Olyan az egész, mint a créme chantilly karamell mázzal. Szinte beleharapna az ember. Egészségetekre!

8. A három sárkány őrzi a palotát, miközben megkóstoljuk a főzetet

Először az illatra figyelve, majd lassan kortyolva fokozatosan megisszuk a teát.

A tradíciók szerint a teát szürcsölni is lehet, sőt az elegáns szürcsölés külön tudomány. A teát kóstoljuk, hagyományosan három kortyra isszuk meg. A csészét a hüvelykujjal, a mutató ujjal és a középső ujjal tartjuk, ezt nevezzük a három sárkánynak. A lépés során a teáscsésze ergonómiája és kezünk ügyessége játssza a főszerepet. 

A szertartás és a kannahasználat során csendesítsük el tudatunkat

A jó teának erős tudatmódosító hatása van, amely tudatosan befelé figyelve tetten érhető. A teaivás közben tapasztalt tudatállapotunk nagyon fontos eleme a teázásnak.

A gong fu szertartás során az alábbi tudatállapotokat különböztetik meg: 

  • a tudatos állapotok: a tea szeretete, a tea ismerete, a tea tisztelete;
  • a tudat átformálásának állapota: a teán kívül kizárni minden más gondolatot;
  • az alkalmazkodás tudatállapotai: lassan leforrázni, alaposan megízlelni;
  • a nyugalom tudatállapotai: a teljes megnyugvás, harmonikus lélegzet, egyszerű életvitel;
  • a tudat nélküli állapot: „legyünk engedékenyek, az üres pohár völgyhöz hasonló, az Ég és az Ember harmóniában egyesül, és a természetet követi.

Az ismert kínai bölcsesség szerint a víz a tea anyja, az agyagkanna az apja, a tűz pedig a tanítója. Nem szabad megfeledkeznünk azonban az emberről sem. Az ember ugyanis a természeti kultúrákban a tea szolgálója, a vad fák szellemeinek pásztora. Modern világunkban a teanövény nemesítője, a teáskertek művelője, a tealevél feldolgozója. Szolgálata jutalmául évezredek óta élvezheti a tea szervezetére-szellemére, gazdasági és kulturális fejlődésére gyakorolt jótékony hatásait. A tea szolgálatának legnemesebb módja a tea, a természet és az ember egységének megteremtése egy csészébe, a tea igazi természetének feltárása-bemutatása, a Gong Fu Cha.

Köszönetnyilvánítás

A cikksorozat elkészülése kapcsán ezúton szeretnék köszönetet mondani Wágner Annának, aki szerkesztőként előremutató meglátásaival és lendületes stílusával tevékenyen hozzájárult a cikkek létrejöttéhez és rendelkezésemre bocsátotta a Flyingbird Teahouse teás szakkönyvtárát. Szeretnék köszönetet mondani Péternek és Helénának, a Flyingbird Teahouse szakembereinek, akik munkájukkal, véleményükkel szintén támogatták a cikksorozat megjelenését. Hálás vagyok az olvasóknak, akik lelkesen követték a cikksorozat kibontakozását és visszajelzésekkel bátorítottak.    

Élményekben gazdag, átszellemült teás szertartásokat mindenkinek!